محدود کردن حکمرانی به رویکرد سیاسی آسیب‌آور خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فارس، عطاء الله رفیعی آتانی در نشست گروه حکمرانی اسلامی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس خاطرنشان کرد: در ارتباط با مطالعات حکمرانی سه رویکرد وجود دارد، رویکرد نخست ادامه مدیریت دولتی و دوم با نگاه سیاسی و رویکرد سوم ادامه هیچ کدام نیست، بلکه یک رویکرد بینارشته است. که باید با کمک دانش‌های مختلف به مبانی، نحوه و مدل حکمرانی و اثرسنجی سیاست‌ها همت گماشت.

به لحاظ دانشی باید به طور ویژه از ظرفیت مدیریت دولتی در مطالعات حکمرانی استفاده کنیم

وی ادامه داد: سیاست یکی از دانش‌های مورد نیاز حکمرانی است. دانش سیاستگذاری و مدیریت دولتی نیز داعیه دار حکمرانی هستند، بنابراین به لحاظ دانشی باید از ظرفیت مدیریت دولتی در مطالعات حکمرانی استفاده کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس اظهار داشت: امروز فعالان عرصه علوم انسانی اسلامی، به این نتیجه رسیدند که این رویکرد باید با صحنه عمل درگیر شود، مطالعات حکمرانی از این جهت حائز اهمیت است که آن دستاوردهای علوم انسانی اسلامی را به سمت درگیر شدن با صحنه عمل جهت دهد و آنها را عملیاتی نماید.

رفیعی آتانی با اشاره به دغدغه مطالعات حکمرانی در سطح مسئولان ارشد نظام است، گفت: رئیس مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از نمادهای مدیریت جهادی، مطالعات حکمرانی را مورد توجه و تاکید قرار داده است.

وی ادامه داد: ایشان (ریاست مجلس) به عنوان یک مدیر برجسته که در همه عرصه‌های مدیریتی حضور داشته، عمیقا باور دارد که اصل کار ما باید اصلاح نظام حکمرانی باشد و به این نتیجه رسیده اند که این نوع مطالعات نیاز کشور است و باور دارد که مساله کشورما نحوه حکمرانی، مدل‌های حکمرانی، مبانی، اثرسنجی سیاست‌ها و نوع حکمرانی ماست، بنابراین باید در این فضاها، مطالعات حکمرانی را دنبال کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: محدود کردن مقوله حکمرانی به رویکرد سیاسی به ما آسیب جدی وارد می‌کند، بلکه به لحاظ دانشی باید از مدیریت دولتی نیز استفاده شود.

*تجربه نگاری حکمرانی در دستور کار باشد

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به اینکه اوج مدیریت و حکمرانی اسلامی در دوران دفاع مقدس جلوه گر شده است، بیان داشت: تلاش ما در دوره‌ای این بود که تجربیات مدیریتی موفق فرماندهان دفاع مقدس را استخراج و آنها را با زبان مفاهیم و از منظر دینی بسط دهیم.
رفیعی آتانی خاطرنشان کرد: تجربه حکمرانی علمایی که دارای فکر دینی و مدیریتی بودند و توانستند در مقاطع‌ای نظام و کشور را از مخمصه‌های بزرگ نجات دهند نیز بسیار مهم و تعیین کننده است.
وی، تجربه نگاری حکمرانی را با هدف اصطیاد مفاهیم و خلق واقعیات مشابه را حائز اهمیت دانست و گفت: گروه مطالعات حکمرانی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس بخشی از فعالیت‌های خود را در زمینه تجربه نگاری حکمرانی متمرکز نماید تا بتواند دانش و تجربه کسانی که با نگاه دینی تجربه مدیریتی و دانشی خوبی داشتند را به کمک کشور بیاورد.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس البته تاکید کرد: مطالعات ما در عرصه حکمرانی، باید خود را در قالب عمل نمایان سازد،  

باید کلیت مجلس از گروه حکمرانی اسلامی منتفع شود

رفیعی آتانی خاطرنشان کرد: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس به عنوان یک ستاد علمی برای مدیریت علمی است که بنا دارد همه ظرفیت علمی حوزه‌های علمیه را به مجلس شورای اسلامی پمپاژ کند.

وی با اشاره به اهمیت گروه مطالعات حکمرانی مرکز گفت: گروه‌های علمی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با کمیسیون‌های تخصصی متناظر است، اما گروه مطالعات حکمرانی، موضوع کلیت مجلس است اگر ما مشاوره یا طرح پیشنهادی از این منظر داشته باشیم باید کلیت مجلس را تحت تاثیر قرار دهیم و مشاور و کارشناس معین کلیت مجلس باشیم.

حوزه علمیه غرق در دستاوردهای علوم انسانی اسلامی است

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه باید محصولات و تولیدات حوزه علمیه را از کانال مجلس به سمت اداره کشور ببریم، خاطرنشان کرد: حوزه علمیه غرق در دستاوردهای علوم انسانی اسلامی است ولی متاسفانه این ظرفیت‌ها کمتر در عرصه حاکمیت عرضه واستفاه می‌شود، مرکز تحقیقات اسلامی مجلس این آمادگی و اراده را دارد که این ظرفیت‌ها را در اختیار نظام حکمرانی قرار دهد.

رفیعی آتانی گفت: فضلای حوزه که در عرصه‌های مختلف حکومت و حاکمیت مسئولیت داشته و دارند، باید در گروه مطالعات حکمرانی مرکز حضور داشتند باشند.

وی با اشاره به اینکه دانش آمیخته با تجربه، راهگشای مشکلات کشور است، گفت: اگر دانش و علم ما امروزه به کمک زندگی مردم نیاید عقیم خواهد ماند و نمی‌تواند مشکل گشا باشد.

رفیعی آتانی بیان داشت: البته کار گروه مطالعات حکمرانی به واسطه اینکه در متن سیاست کلان کشور قرار دارد، کار آسانی نیست ولی باید با جدیت دنبال کرد تا به مدد مجلس انقلابی، به نظام اسلامی خدمت کنیم.

مساله محوری و مساله مندی را قاعده کار خود بگیریم

وی مساله محوری را نیز مورد تاکید قرار داد و گفت: ما قرار است برای مجلس و نظام مفید باشیم بنابراین باید مساله محوری و مساله مندی را قاعده کار خود بگیریم و در فضای گسترده و عمیق برای حوزه عمل کار انجام دهیم و مطالعات ما نزدیک به حوزه عمل باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *